1.- EL MOVIMENT OBRER: DES DELS INICIS
FINS AL 1848
1.1 D'artesans a proletaris.- Amb la llibertat de producció, els artesans
van perdre els privilegis per transformar-se en proletaris, sense cap propietat
més que la seua prole (fills) i necessitats de feina, contractats pel
propietari de la fàbrica per complir la jornada laboral a canvi d'un salari. Es
va configurar una nova classe
obrera i un nou ordre laboral: jornades de fins a 15 hores, ritme de treball
constant, aplicat també a dones i xiquets, disciplina i salaris baixos. De tota
manera, el procés de mecanització també va portar a l'atur amplis sectors de treballadors manuals
(els telers manuals anglesos van passar de 800.000 treballadors en 1800, als
escassos 200.000 l'any 1834).
1.2 Els primers conflictes i el
luddisme.- Els treballadors van patir uns governs cada vegada més repressius fins la prohibició de les associacions
obreres tant a França (Llei
Le Chapelier, 1791) com a Anglaterra (Combination Acts, 1799-1800).
En paral·lel es desenvoluparen moviments radicals que reclamaven reformes
democràtiques, drets i llibertats. El 1811 van ser incendiats a Nottingham més
de 60 telers com a protesta per la violència de l'exèrcit al reprimir una
manifestació: la destrucció es va associar a un dirigent obrer, Ned Ludd, que prompte va ser mítificat
usant els seu nom a tota Europa en cartes d'amenaça als empresaris ja que consideraven
que les màquines provocaven l'atur: el luddisme arribà fins Alcoi (1820) i
Barcelona (1835).
1.3 El socialisme utòpic.- S’alçaren veus per denunciar les
injustícies del nou sistema capitalista i proposar altres formes d'organitzar
la societat, durant la primera meitat del segle XIX, que reberen el nom de
socialisme utòpic. També hi havia ideòlegs, com ara Babeuf i Blanqui,
que consideraven que només l'acció violenta d'una minoria podia implantar una
dictadura revolucionària per aconseguir la igualtat social. Però la majoria
creia en una transformació social pacífica per mitjà de l'educació en les noves
idees, així Charles Fourier va crear falansteris o agrupacions comunitàries on se
compartia tot, treball i formació, en règim de propietat col·lectiva. El màxim
exemple fou el disseny d'Icària (per Étienne Cabet), sense èxit, un
país imaginari on s'acomplia el somni comunista d'una igualtat social completa. Robert Owen va assajar noves fòrmules, amb
cooperatives, sense propietaris ni salaris, a la seua fàbrica tèxtil d'Escòcia
d'on va haver de traslladar-se als Estats Units degut a les pressions rebudes.
1.4 El naixement del sindicalisme.- Els obrers van sentir la necessitat de
crear organitzacions pròpies de treballadors per fer front a la societat
capitalista amb el cooperativisme i el col·lectivisme. Així van nàixer les societats de socors mutu que ajudaven els treballadors en cas
de malaltia o atur i van organitzar les primeres vagues gràcies al cobrament de quotes que els
permetien crear caixes de
resistència i van aconseguir
l'abolició de les Combination Acts (1824),
consolidant el dret d'associació. Es creà l'Associació Nacional per a la
Protecció del Treball (1830)
per coordinar els sindicats i associacions de diferents rams i fer campanya en
favor del sufragi universal. Però el fracàs en l'acció política va posar fi a
l'associació i va obrir un nou període de debat que portà la formació de la Great Trade Union (GTU) per agrupar la majoria de
sindicats de l’Estat, impulsar accions reivindicatives i crear cooperatives de
producció per avançar cap a una nova societat. Fruit d'aquestes iniciatives va
ser l'expansió del sindicalisme a França (Unió Obrera, 1843) i Espanya
(Associació de Treballadors de Barcelona, 1840).
1.5 El cartisme.- Va ser a la Gran Bretanya on,
per primera vegada, el moviment obrer es va organitzar al voltant d'un projecte
polític propi: el cartisme, convençuts que la participació en política era
l'única via per poder canviar les lleis i intervenir en les relacions laborals.
La Carta del Poble (1838) va ser elaborada per la Working
Me'ns Association amb els
objectius d'aconseguir el sufragi universal masculí i secret, un sou per als
diputats que possibilitara als treballadors participar en política i una reunió
anual del poder legislatiu. Per poder presentar-la a la Cambra dels Comuns
(Parlament), van haver de recollir tres
milions de signatures (1842)
que no van canviar la decissió de rebutjar-la per part del Parlament però, això
sí, va significar un èxit
parcial amb una primera reducció de la jornada laboral a 10 hores (1847) i aconseguir la
conscienciació de nombrosos treballadors per mobilitzar-se i sindicar-se.
1.6 L'experiència revolucionària del
1848.- El protagonisme dels obrers es va desplaçar de Londres a París. Els obrers
van trobar en la burgesia els aliats per implantar la República, però no per
portar endavant les demandes de reformes socials, la qual cosa portà a una
revolta popular que va ser reprimida durament per l'exèrcit. L'experiència del
fracàs portà les associacions obreres a qüestionar si una república burgesa podia assumir els interessos del
treballadors, obrint les portes a nous plantejaments doctrinals i posant fi a
l'actuació interclassista.
2.- ELS GRANS CORRENTS IDEOLÒGICS DE
L'OBRERISME
2.1 El marxisme.- Pren el nom de l'alemany Karl Marx (1818-1883) que, juntament a Friedrich Engels, va qualificar
el primer pensament socialista d'utòpic i va elaborar la teoria del socialisme
científic (també socialisme real o comunisme) que, en realitat, era un programa
d'acció per a canviar la societat (els filòsofs no han fet més que
interpretar el món, del que es tracta és de transformar-lo). El primer
referent del seu corpus doctrinal va ser el Manifest
Comunista (1848) publicat a
Londres durant la vigília de la Revolució (proletaris del món, uniu-vos)
i, més endavant, El capital (1867), la seua obra fonamental. Descansa
sobre tres eixos: l'anàlisi del passat (esclavisme, feudalisme, capitalisme) per
la lluita de classes, la crítica del
sistema capitalista (l'explotació burgesa és inherent al capitalisme, ja que el
treball de l'obrer genera una plusvàlua
o benefici superior al salari que percep) i la necessitat d’un projecte de
futur que és la societat comunista a
la qual s'arribaria mitjançant una situació transitòria de dictadura del proletariat per aconseguir la desaparició de les
classes socials.
2.2 L'anarquisme.-
És un conjunt de teories i moviments per oposar-se i abolir tota classe de
govern o autoritat obligatòria, buscant la sobirania individual, contracte
pacífic, associació lliure, institucions voluntàries, és a dir, un ordre lliure
acordat sense coacció entre particulars. Així el francés Pierre-Joseph Proudhon considerava la propietat un robatori i
defensava la superació del capitalisme mitjançant un sistema social basat en el treball autònom,
el mutualisme i el cooperativisme, al marge de qualsevol partit polític (el
qual significava fer política, però d'una forma novedosa) o autoritat. El rus Mikhaïl Bakunin (1814-1876) va plantejar que tots els oprimits de
la societat (llauradors, artesans, proletariat industrial, etc.) acabarien
provocant una revolució espontània o lluita de masses contra l'explotació amb
l'objectiu de destruir l'Estat i crear una societat igualitària a partir de la
lliure associació en comunes (unitats associatives més petites). L'ideari
anarquista llibertari s'assentava en la llibertat individual, la solidaritat
social, la crítica a la propietat privada, la defensa de la propietat
col·lectiva i l'oposició a tota mena d'organització jeràrquica (religiosa,
política, estatal). Sobre els mitjans per
aconseguir-ho, les propostes van des de l’individualisme, el col·lectivisme, el
mutualisme, l’anarcocomunisme i l’anarcosindicalisme fins el terrorisme (dins
de la propaganda pel fet), mentre d'altres el rebutjaven, sent partidaris de l'acció col·lectiva en un sindicat de treballadors i
de les accions reivindicatives d’enfrontament directe amb els propietaris dels
mitjans de producció.
3.- L'ÈPOCA DE LA PRIMERA
INTERNACIONAL (1864-1881)
3.1 L'Associació Internacional de
Treballadors.- Es va crear a Londres (1864),
organitzada en seccions nacionals amb un Consell General dirigit per Marx (autor dels estatuts i del
manifest inaugural): l'emancipació de la classe obrera l'havien de realitzar
els propis treballadors, conquistant el poder polític per eliminar la societat
burgesa. Els primers congressos es van celebrar a Ginebra (1866), Lausana
(1867) i Brusel·les (1868) on s'acordà impulsar les vagues i mobilitzacions
obreres per reduir la jornada laboral, suprimir el treball infantil,
millorar les condicions laborals de la dona, fer desaparéixer l'exèrcit permanent
i socialitzar els mitjans de producció. Però des del 1869 hi havia
discrepàncies internes, sobre tot entre Marx
i Bakunin, ja que els acords de l'AIT reflectien, literalment, les
posicions del primer, mentre Bakunin
defensava l'abolició de l'Estat i no la seua conquesta, així com l'autonomia de
les seccions, tot acusant Marx de
dictatorial: als països industrialitzats eren marxistes (Anglaterra i
Alemanya), mentre als estats més agrícoles es decantaven per les tesis bakuninistes
(Espanya, França i Itàlia).
3.2 La Comuna de París (1871).- La tensió política i militar entre
França i Alemanya va esclatar al 1870, malgrat el pronunciament de la Internacional contra la guerra. Després
de la batalla de Sedan, l'exèrcit alemany va arribar a París tot enfonsant l'Imperi
de Napoleó III (fet presoner de Bismarck). El 1871 es formà un govern
conservador encapçalat per Tiers per
preparar la capitulació davant els alemanys. Fou aleshores quan es va produir
una insurrecció de les classes populars que, amb els aldarulls, va crear un
buit de poder perquè el govern es va refugiar a Versalles. Aleshores es van fer
unes eleccions que portaren a la formació de la Comuna de París (març-maig), un govern del poble que responia a
l'ideal d'una república democràtica i
social que va organitzar la resistència davant els alemanys, mentre
imposava unes reformes que serien el referent del moviment obrer:
nacionalització dels béns del clergat, reforma de la justícia, substitució de
l'exèrcit per milícies populars, abolició de la policia, lliurament d'empreses
abandonades a cooperatives obreres, ensenyament laic i gratuït, etc. però al
maig, les tropes de Versalles i dels prusians van aconseguir prendre París amb
una repressió duríssima (milers d'afusellaments, detencions i deportacions) que
va desarticular l'obrerisme francés.
3.3 Crisi i dissolució de la
Internacional.- L'enfrontament ideològic entre Marx i Bakunin,
la guerra francoprussiana i la derrota de la Comuna van portar a la crisi del moviment
obrer, ja que l'AIT, acusada d'instigar la insurrecció, va ser
il·legalitzada i els seus membres perseguits. Però la ruptura no es formalitzà
fins el Congrés de l'Haia (1872), quan els marxistes ratificaren
la decisió de formar partits obrers nacionals com a nova forma d'organització
del proletariat, mentre els bakuninistes van ser expulsats i van formar la Internacional Antiautoritària (que només va durar fins el 1881). L'AIT va traslladar-se a Nova York on es va
dissoldre el 1876.
4.- SINDICATS DE MASSES I PARTITS
OBRERS (1881-1914)
4.1 Els avanços del sindicalisme.- El creixement del capitalisme va
propiciar l'augment del proletariat industrial que, per primera vegada en la
història, superava la població agrària en alguns països d'Europa i significava
la consolidació del sindicalisme: al començament del segle XX, més de 4 milions
d'adherits a Anglaterra i més de 2 milions a Alemanya que van anar imposant la
pràctica de la negociació col·lectiva per tal fixar salaris i condicions de
treball i van aconseguir les primeres legislacions laborals en quant a: xiquets
i dones (el 1892 ja s’exigia una
edat mínima de 12 anys i, en la mateixa dècada, es va prohibir el treball
nocturn femení i es va implantar el repòs obligatori després del part), assegurances
obligatòries (Alemanya, França i Anglaterra les van establir per a
casos de malaltia, accident, invalidesa i vellesa i el 1908 els anglesos indemnitzaven
per llei els aturats) i jornada laboral (a finals del segle XIX
s'establí la jornada de 10 hores, però fins després de la 1ª Guerra Mundial no
va arribar la de 8 hores actual).
4.2 Partits i sindicats socialistes.- Recollint les experiències de la 1ª Internacional, el 1875 es
creava el Partit
Socialdemocràta Alemany (SPD)
amb un programa d'inspiració marxista que pretenia conquistar el poder a través
de l'acció revolucionària per implantar una societat socialista. D'una banda,
pretenia realitzar reformes democràtiques i socials i, d'altra, millorar les
condicions de la classe obrera, arribant al poder el 1912 i potenciant la
creació de sindicats nacionals com ara la Unió
General de Sindicats (1892),
de característiques semblants a la Unió
General de Treballadors (UGT)
creada a Barcelona (1888). A Anglaterra, les Trade
Unions Council tenien 3
milions d'afiliats i aspiracions polítiques canalitzades pels liberals (whigs)
fins l'aparició del Partit
Laborista (1905) de clara
orientació socialista a partir de 1918.
4.3 Els camins del socialisme.- El socialisme va nàixer amb una
polèmica cada vegada més intensa, segons creixia. El SPD alemany es va expandir cap a sectors
de les classes mitjanes i va afavorir el predomini de la pràctica parlamentària
en detriment de l'acció revolucionària, mentre el creixement econòmic
difuminava la perspectiva de crisi del capitalisme i allunyava l'horitzó de la
revolució. El revisionisme dels postulats de Marx
fou impulsat per Eduard
Bernstein que constatava la
millora de les condicions de vida dels obrers i les reformes socials guanyades
amb la participació política que
democratitzaven la societat. En canvi, el sector majoritari del partit,
liderat per Karl Kautsky, acceptava
les pràctiques reformistes però mantenint la retòrica revolucionària, mentre Rosa
Luxemburg defensava la
revolució proletària, com faria Vladimir
Ilitx Ulianov, Lenin, responsable de l'escissió bolxevic (1903) i protagonista de la Revolució Soviètica de 1917. A França, el revolucionari
ortodox Jules Guesde s’enfrontava a Jean Jaurés que col·laborava amb els
progressistes, fins l'any 1905 quan es van unificar en la Secció Francesa de la Internacional
Obrera (SFIO). A Espanya, el
PSOE (1892) de Pablo Iglesias
mantenia una posició de classe radical, contrària a la col·laboració amb la
burgesia i vinculada estretament a la UGT, mentre es fundava el Partit
Socialista a Itàlia el mateix any.
4.4 Les pràctiques de l'anarquisme.- També va seguir camins diversos. Al
Congrés de Londres (1881) s'aprovà l'ús de la violència individual (contra
l'Estat, l'Església i la burgesia, considerats responsables de la misèria dels
treballadors) per a divulgar l'ideari anarquista (propaganda pels fets) per
davant de l'oral i l'escrita. Així s'emprengueren un seguit d'actes terroristes
que portaren a l'assassinat, entre d'altres, del president espanyol Antonio
Cánovas del Castillo (1879),
del president francés Sadi Carnot (1894),
de l'emperadriu d'Àustria Sissí (1898) o del president nordamericà
William McKinley (1901).
L'anarcocomunisme fou
considerat el corrent més radical (vinculat o no al terrorisme) amb el príncep rus Piotr Kropotkin (un
acte pot, en uns pocs dies, fer més propaganda que milers de pamflets) i
l'italià Errico Malatesta (que considerava la 1ª Guerra
Mundial una simple lluita entre bàndols igualment imperialistes i
procapitalistes, cosa que el distancià del primer) com a màxims
representants que s'oposaven a la formació de sindicats i al darwinisme
social propugnant el valor de la llibertat, la igualtat i l'absència de
jerarquies tot defensant l'ensenyament com a factor decisiu per al canvi
social. En canvi, del sindicalisme anarquista va nàixer l'anarcosindicalisme que, segons la Carta d'Amiens (1906), va ser definit com a sindicalisme
revolucionari, autònom dels partits polítics i basat en l'acció directa dels
obrers que a França va quallar en la Confederació
General del Treball (CGT) i a
Espanya en la Confederació Nacional
del Treball (CNT) nascuda el
1910.
5.- LA SEGONA INTERNACIONAL
5.1 Fundació i objectius.- La Segona
Internacional es va fundar a
París (1889) durant el centenari de la Revolució
Francesa com una organtizació
ideològicament homogènia ja que només va incorporar socialistes. El 1900 es
creà un Buró Socialista
Internacional (Brusel·les)
que reclamava la jornada de 8 hores, l'abolició del treball infantil,
l'extensió de la democràcia, l'evolució pacífica cap a la presa del poder, la
regulació del mercat laboral, la fi de la discriminació sexual, etc. i creen els
símbols de moviment obrer com l'Himne, la celebració de l'1 de maig i s'impulsa la Conferència
Internacional de les Dones Socialistes (1907).
5.2 Els grans debats.- Mentre per una banda es condemnava el revisionisme, d'altra
s'acceptava la presència
socialista en governs burgesos només
en cas de necessitat extrema, es reafirmava la lluita de classes com a base de l'acció política i
social, però seguien les contradiccions i els debats entre els que defensaven pràctiques reformistes i els que prioritzaven l'acció
revolucionària per aconseguir
l'objectiu final. El colonialisme fou denunciat com una altra forma
d'explotació capitalista (Congrés de Stuttgart), mentre un sector es limitava a
criticar la barbàrie dels colonitzadors, però trobava un factor positiu de
civilització. També es rebutjà la guerra als congressos de Copenhaguen (1910) i
Basilea (1912), però quan va començar la Primera Guerra Mundial (1914) la majoria de partits socialistes
van sucumbir a l'eufòria patriòtica (unió
sagrada de socialistes i burgesos davant l'enemic de la nació).
5.3 Crisi i divisió del moviment
socialista.- Les divergències entre revolucionaris
i reformistes van forjar tres grups: els patriotes, els pacifistes moderats
(neutrals) i els revolucionaris que pretenien la conversió de la guerra en
revolució proletària (Rosa Luxemburg, Lenin i l'italià Antonio Gramsci), tesis
materialitzades pels boxevics que formalitzaren l'escissió
comunista i l’organtizació
pels soviètics d’una nova
Internacional Comunista (Komintern)
que va donar el cop de gràcia a la Socialista que s'hauria de reorganitzar
sobre bases diferents.
• • • Més informació en aquest blog a EL MOVIMENT OBRER (1789-1914) (cliqueu damunt de l'enllaç anterior)
• • • Més informació en aquest blog a EL MOVIMENT OBRER (1789-1914) (cliqueu damunt de l'enllaç anterior)