28 de des. 2008
MORT DE LA REINA MARIA DE LUNA A VILA-REAL (1406)
Maria de Luna, reina de la Corona d’Aragó (1396-1406) i esposa de Martí I l’Humà, va nàixer a Sogorb el 1357 i va morir a Vila-real un 28 de desembre de 1406, és a dir, que el 2006 s’acompliren, exactament, sis centúries, 600 anys. Des d’aleshores, potser, s’ha anat incrementant la bibliografia al voltant del personatge que, encara a dia d’avui, continua sent escassa.
A Sogorb, ciutat natal de la reina, se li va erigir una efígie commemorativa del centenari de la seua mort. A Vila-real, però, l’únic acte que es realitzà per commemorar tan històrica efemèride (mai cap reina, ni cap rei havien nascut, ni mort a Vila-real... un esdeveniment demogràfic que, per cert, tampoc no ha tornat a passar mai més a la història) va consistir en un espontani i respectuós minut de silenci amb el repartiment d’una tarja commemorativa, en un sopar del Col·lectiu Local del BLOC, tal com ho va contar la premsa i alguns blocaires com ara Raül Puchol... Un mes abans, però, la Revista Poble de Vila-real m'havia publicat un article d'opinió, sol·licitant públicament la realització d'algun acte commemoratiu al respecte davant la dessídia municipal (que ja ve sent una tradició a Vila-real com s'ha demostrat enguany, Any Jaume I, retirant l'estàtua del fundador de Vila-real i del Regne de València):
La bibliografia local al respecte, això sí, presentava al 2006 la imprescindible aportació de Benet Traver a “Historia de Villarreal” (1909; pàgs. 72-74), un estudi de José Mª Doñate (1) sobre “Exequias reales en Vila-real” (Cadafal, 1988) i un article de collita pròpia al número 12 de Poble (octubre de 1996) sota el títol de “Històries, creences, llegendes” on, entre d’altres qüestions apareix aquesta petita biografia de la reina Maria de Luna (Sogorb, 1357- Vila-real, 1406):
=======================================================
Reina de la Corona d’Aragó i primera muller de Martí I l’Humà (Perpinyà, 1356 - Barcelona, 1410), era filla de Lope de Luna, primer comte de Luna, i de Brianda de Got. Heretà del seu pare el comtat de Luna i la senyoria de Sogorb. El 1361, el rei Pere el Cerimoniòs concretà les esposalles del seu fill segon, l’infant Martí, comte de Xèrica, amb Maria de Luna, estipulant que, des dels vuit anys, es criaria a la Cort de la reina Elionor. Les noces es celebraren el 1372, a Barcelona. En morir sobtadament i sense descendència masculina el rei Joan I -el seu cunyat- al maig de 1396, i trobant-se absent el seu marit Martí, que era a Sicília, Maria de Luna hagué de fer-se càrrec de la regència de la Corona. Afrontà amb èxit les dificultats dels primers moments, especialment la defensa de Catalunya contra la invasió del comte de Foix que reivindicava la successió a la corona en nom de la seua muller Joana, filla de Joan I. Amb l’arribada del rei Martí I, el 1397, la seua intervenció en el govern dels regnes restà limitada a missions esporàdiques com ara la pacificació de València, agitada per les lluites de bandositats el 1404. És molt famosa la seua intervenció aprop del seu parent el Papa Luna, Benet XIII, en favor d’una humanització de la condició dels remences juntament amb mostres d’intolerància envers els jueus. Maria de Luna va morir, segons un document del Consell de la Vila aportat per Mossén Benet Traver (2), el dimarts dia 28 de desembre de 1406 i, segons explica José Mª Doñate (3), els Jurats de la Vila, vestits de dol, acompanyaren fins València les despulles reials. Com a record i recompensa per les despeses ocasionades, entre d’altres presents, el rei Martí I l’Humà, també anomenat l’Eclesiàstic, regalà a Vila-real un reliquiari de plata que, passats els anys, seria fos per construir la famosa custòdia de combregar que es conserva a l’Església Arxiprestal.
======================================================
Escut de la Reina Maria de Luna en un capitell de la Capella Reial de l'Església de Santa Àgata (Barcelona)
Maria de Luna, comtessa de Luna i d’Empúries, senyora de Sogorb i fundadora de la cartoixa de Vall de Crist d’Altura fou, per tant, reina consort de la Corona d’Aragó durant 10 anys, és a dir, des de 1396 fins la seua mort a Vila-real el 1406. Li donà al rei quatre fills, però tant sols Martí el Jove arribà a superar la infantesa (va morir el 1409, un any abans de la mort de son pare). El 1409 també va morir Francesc Eiximenis, el director espiritual de Maria de Luna, el franciscà que es trobava a Vila-real, a l’Hostal Reial -actual oficina de Bancaixa a la plaça de la Vila- durant la fatídica nit de la mort de la reina, assistint-la espiritualment fins l’hora d’expirar, per més que el confessor ordinari de la Reina havia estat, des de 1401, fra Joan Eximeno, franciscà mallorquí, junt a un altre fraret menor observant, fra Bartomeu Borràs, és a dir, els albacees testamentaris.
Hostal Reial, Vila-real, on va morir Maria de Luna el 28 de desembre de 1406
A l’acció conjunta de la reina Maria i de Francesc Eiximenis es deu la fundació del convent observant del Sancti Spiritus del Deserto a Gilet, València, un dels primers de la província franciscana d’Aragó. Però la nit del 28 de desembre del 1406, també va unir la trajectòria intel·lectual d’Eiximenis -que acompanyà la comitiva funerària fins València- amb el disseny urbanístic de Vila-real (4). Cinc dies va romandre el cadàver de la reina a Vila-real, entre l'Hostal Reial i l'església gòtica, fins el dia 3 de gener de 1407, quan va començar el seu trasllat a València on va ser soterrada provisionalment (encara que, posteriorment, seguint l'estipulat al seu testament, les seues despulles serien portades al Monestir de Poblet).
Calze de la Reina Maria de Luna
Martí I encara va tenir temps de casar-se amb Margarida de Prades, la qual tampoc li donà fills tot provocant la fi de la dinastia de la Casa de Barcelona i el conflicte successori, a la mort del rei (1410), que la convocatòria del Compromís de Casp (1412) i la personalitat carismàtica de Sant Vicent Ferrer van resoldre en la persona de Ferran d’Antequera, de la dinastia castellana dels Trastàmara, que va encetar el Segle d’Or valencià amb una prosperitat econòmica i cultural que es va corroborar a Vila-real amb la visita d’altres personatges il·lustres com ara el mateix Sant Vicent (1410), el Papa Luna Benet XIII (1414) o sa majestat el rei Alfons “El Magnànim” (1424). Era l’època d’Ausiàs March, de Joanot Martorell...
Escut de Catalunya
Els historiadors solen mencionar tots dos reis en parlar de l’escut de Catalunya, ja que, per primera vegada, es té constància documental de la territorialització al 1396 quan la reina Maria de Luna, en referir-se a l’escut dels Quatre Pals, esmenta el senyal del comptat de Barchelona, ço és, barres grogues e vermelles, i, pel que fa a la bandera, quan Martí I l’Humà, el 1406, parla de la bandera nostra antiga del principat de Cathalunya, és a dir, la que Jaume I havia portat al segle XIII fins l’antic Regne de València i les Illes Balears.
El Consejo Superior de Investigaciones Científicas (Madrid, 1942) va publicar l’obra d’Aurea Javierre Mur “María de Luna, Reina de Aragón”, l’Ajuntament de Sogorb (1998), per la seua banda, publicava l’obra de Francisco Javier Cervantes Peris “La herencia de María de Luna: una empresa feudal en el tardomedievo valenciano”, totes dues en castellà. L’única publicació en català que hem trobat, encara que adreçada als joves estudiants, és una breu biografia de Rosa Victòria Gras que porta per títol “Petita història de Maria de Luna” (Ed. Mediterrània; Barcelona, 1996). La tònica general, però, és trobar anècdotes i dades curioses sobre la reina Maria de Luna associades a la biografia del seu marit, Martí I l’Humà. Amb la commemoració d’aquest sisé centenari de la mort de la reina Maria de Luna a Vila-real és d’esperar que s’amplie l’oferta bibliogràfica al voltant d’aquest personatge històric i que el nom de Vila-real continue escampant-se per l’aldea global.
Més Bibliografia
· José Luis Argudo Periz i cols., El señorío jurisdiccional de María de Luna: un registro de cartas de 1409, Saragossa, Centro de Estudios de las Cinco Villas, 1988.
· Icíar Alonso Díaz de Alda, "La alimentación de la monarquía catalano-aragonesa: el consumo de pescado en las mesas de María de Luna y Alfonso el Magnánimo", a El poder real de la Corona de Aragón (siglos XIV-XVI): XV Congreso de Historia de la Corona de Aragón (Jaca, 1993), vol. 5, Saragossa, Gobierno de Aragón, 1996, pp. 347-362.
· Salvador Claramunt Rodríguez, "Un pliego de cuentas de María de Luna conservado en el Archivo de la Basílica del Pino de Barcelona", a Estudios dedicados al profesor D. Julio González González, Madrid, Universidad Complutense (En la España medieval, 1), 1980, pp. 75-88.
· Francisco Javier Cervantes Peris, "El antiguo patrimonio de María de Luna: crédito censal y consolidación feudal (1372-1425)", a El poder real de la Corona de Aragón (siglos XIV-XVI): XV Congreso de Historia de la Corona de Aragón (Jaca, 1993), vol. 4, Saragossa, Gobierno de Aragón, 1996, pp. 51-68.
· Francisco de Moxó y Montoliu, "Un linaje aragonés con proyección mediterránea: los Luna. Cauces abiertos de investigación", a La Mediterrània de la Corona d'Aragó, segles XIII-XVI & VII Centenari de la Sentència Arbitral de Torrellas, 1304-2004: XVIII Congrés d'Història de la Corona d'Aragó (València, 9-14 setembre de 2004), vol. 1, València, Universitat de València, 2005, pp. 275-284.
· Núria Silleras Fernández, "La piedad urbana de María de Luna, reina de la Corona de Aragón (1396-1406)", a El món urbà a la Corona d'Aragó del 1137 als decrets de Nova Planta: XVII Congrés d'Història de la Corona d'Aragó (Barcelona-Poblet-Lleida, 7-12 de desembre de 2000), vol. 2, Barcelona, Universitat de Barcelona, 2003, pp. 889-894.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
NOTES:
(1) El tipo de luto que se debía observar es a veces regulado por la Diputación del General del Reino, o por la Real Audiencia, en cuanto a la calidad o clase de la tela (siempre negra) y funcionarios o cargos oficiales a quienes en cada caso alcanza su uso. Por lo general es la Real Audiencia la que dicta la norma que luego refrenda el Consell. “Que tots aquells qui son estats asenyalats de drap de marregues per dol de la Senyora Reyna, per part de la dita vila, vajen e acompanyen lo cors de la dita Senyora Reyna tro a la ciutat de Valencia...” Se trata de la muerte acaecida en la misma Vila-real, de la reina Doña María de Luna, esposa de Martín el Humano. Se sintió enferma de paso por la villa y murió, siendo trasladada a Valencia. y los que por la villa iban obligados a vestir de marregues fueron el justicia, los cuatro jurados, mustaçaf, escribanos de la Corte del Justicia y de los jurados y el síndico. Todos estos con el acompañamiento del sacristán y un acemilero para llevarles la impedimenta. La delegación de Vila-real, que tiene órdenes de permanecer en Valencia hasta el momento del sepelio real, si se realiza en breve plazo, lleva el encargo de suplicar al Rey “de ornar la eclesia de la vila de alcunes joyes a memoria en per tots temps de la mort de la dita Senyora Reyna. .." comisión que debieron cumplir, pues el bueno de D. Martín regaló un relicario de plata que figura durante muchos años en los inventarios “dels arreus” de la iglesia, hasta que se funde para componer otra sagrada pieza.
(2) Digmenge a dos dies de jener anno predicto. Nos, en Berenguer Morato, en Guillamo Miro, en Benet Prats e en Guillamo Rovira, jurats de Vila real manam a vos en Ferrer Colomer, notari sindich e dispenser de la dita vila que paguets an Jacme Aynar, vehi de la dita vila dihuit sols reals, es a saber, XIIII sols per son loguer de dos jorns e dues nits que estch entre anar a Valencia, estar e tornar per comprar e portar drap de marregues per vestir justicia, jurats, mustaçaf e scrivans de la Cort del Justicia e de jurats e a mes dit sindich per la mort de la senyora Reina com hic fos trames de continent e de feyt que la dita Senyora Reyna fon finada com fini en la dita vila dimarts a vespre en ora del primer so ques comptave a XXVIII de dehembre anno a Nativitate M CCCC VII, et IIII sols que ha pagats en la dita ciutat entre sissa, leuda e altres drets per lo dita drap pertanyents pagar. En teastimoni de la qual cosa manam-vos fer lo present albara....
Arxiu Municipal de Vila-real (nº 5. MC de 14061407)
(3) Datos para la Historia de Villarreal (vol. III, pàg.88).
(4) Francesc Eiximenis li dedicà dues de les seves obres: Scala Dei i Tractat de contemplació, on parlant de la reina, escrivia al rei: ... sapiats, senyor, que ella viu així com se pertany a dona excel·lent e sàvia e de muller de tan gran senyor, en molta honestat e bonesa e per aital se fa tenir devant Déu e devant hòmens. A més, Vila-real, la vila reial fundada per Jaume I l’històric 20 de febrer de 1274, s’ajustarà i creixerà, sens dubte, d’acord amb els plantejaments teòrics que formulà Francesc Eiximenis en el seu “Dotzè de lo Crestià” (1384-85), replegant la tradició dels campaments romans que ja havien begut de la sapiència clàssica dels grecs que es remunta fins Hipòdam de Milet. Aquest teòric excel·lent que, en moltes idees, s’avança més de cent anys al gran Lleó Baptista Alberti, proposa que tota ciutat devia esser quadrata (...), car ret (recta) seu pus bella e pus ordenada; a més Eiximenis es preocupà per la consecució d’una certa estètica ciutadana, en apuntar que la composició de la ciutat requer bella forma e figura, e bell tall e esguart. Serà una ciutat que coneixerà, controlarà i dirigirà els vents, que s’ordenarà amb una òbvia distribució segons la jerarquia social dels seus veïns d’aleshores, però sobretot la ciutat serà bella, ordenada, pràctica i funcional. La ciutat d’Eiximenis era, en darrera instància, figura de la perfecta i ordenada “ciutat celestial”. Però la única idea que podem fer-nos d’aquell Vila-real és el plànol de la Vila al segle XVI, de Rafael Martí de Viciana, així com els comentaris elogiosos que ens dedica aquest autor de Borriana, comparant-nos amb la rica Venècia. Res a veure amb el laberint intransitable actual, fruit de moltes dècades d’especulacions i despropòsits urbanístics.
20 de des. 2008
CALENDARI DE LA CHAMPIONS LEAGUE 2008-09 (Vuitens de final)
Després de classificar-se amb solvència, en la fase de grups, com a segon per darrere del Manchester United, el Vila-real Club de Futbol jugarà els vuitens de final de la Champions League contra el Panatinaikos grec: el partit d'anada és al camp El Madrigal de Vila-real el proper dimecres 25 de febrer (a l'hora habitual, 20:45h.) i el de tornada a l'estadi Olímpic d'Atenes, el dimarts dia 10 de març de 2009.
............................................................................................................
El Vila-real Club de Futbol continua fent història...
Calendari de la fase de grups de la Champions:
PRIMERA JORNADA
Dimarts 16 de setembre 2008
Chelsea FC - FC Girondins
AS Roma - CFR 1907 Cluj
Panathinaikos - Inter Milà
Werder Bremen - Anorthosis
Basilea 1893 - FC Xakhtar Donetsk
FC Barcelona- Sporting Clube
PSV Eindhoven - Atlètic de Madrid
Olympique Marsella - Liverpool
Dimecres 17 de setembre 2008
Manchester United - Vila-real
Celtic - Aalborg
Steaua - Bayern Munic
Olympique Lió - Fiorentina
Porto - Fenerbahçe
Dinamo Kíev - Arsenal
Juventus - Zenit
Reial Madrid - BATE Borissov
SEGONA JORNADA
Dimarts 30 de setembre 2008:
Aalborg - Manchester United
Vila-real - Celtic
Fiorentina - Steaua
Bayern Munic - Olympique Lió
Arsenal - Porto
Fenerbahçe - Dinamo Kíev
BATE Borissov - Juventus
Zenit St Petersburg - Reial Madrid
Dimecres 1 d'octubre
Cluj - Chelsea
Girondins Bordeus - AS Roma
Anorthosis - Panathinaikos
Inter Milà - Werder Bremen
Sporting Lisboa - Basilea
Xakhtar Donetsk - Barcelona
Liverpool - PSV Eindhoven
Atlètic de Madrid - Olympique de Marsella
TERCERA JORNADA
Dimarts 21 d'octubre
Vila-real - Aalborg
Manchester United - Celtic
Bayern Munic - Fiorentina
Steaua - Olympique Lió
Fenerbahçe - Arsenal
Porto - Dinamo Kíev
Zenit St. Petersburg - BATE Borissov
Juventus - Reial Madrid
Dimecres 22 d'octubre
Girondins Bordeus - Cluj
Chelsea - AS Roma
Inter Milà - Anorthosis
Panathinaikos - Werder Bremen
Xakhtar Donetsk - Sporting Lisboa
Basilea - Barcelona
Atlètic de Madrid - Liverpool
PSV Eindhoven - Olympique de Marsella
QUARTA JORNADA
Dimarts, 4 de novembre
Cluj - Girondins Bordeus
AS Roma - Chelsea
Anorthosis - Inter Milà
Werder Bremen - Panathinaikos
Sporting Lisboa - Xakhtar Donetsk
Barcelona - Basilea
Liverpool - Atlètic de Madrid
Olympique Marsella - PSV Eindhoven
Dimecres, 5 de novembre
Aalborg - Vila-real
Celtic - Manchester United
Fiorentina - Bayern Munic
Olympique Lió - Steaua
Arsenal - Fenerbahçe
Dinamo Kíev - Porto
BATE Borissov - Zenit St. Petersburg
Reial Madrid - Juventus
CINQUENA JORNADA
Dimarts, 25 de novembre
Vila-real - Manchester United
Aalborg - Celtic
Bayern Munic - Steaua
Fiorentina - Olympique Lió
Fenerbahçe - Porto
Arsenal - Dinamo Kíev
Zenit St. Petersburg - Juventus
BATE Borissov - Reial Madrid
Dimecres, 26 de novembre
Girondins Bordeus - Chelsea
Cluj - Roma
Inter Milà - Panathinaikos
Anorthosis - Werder Bremen
Xakhtar Donetsk - Basilea
Sporting Lisboa - Barcelona
Atlètic de Madrid - PSV Eindhoven
Liverpool - Olympique Marsella
SISENA JORNADA
Dimarts, 9 de desembre
Chelsea - Cluj
AS Roma - Girondins Bordeus
Panathinaikos - Anorthosis
Werder Bremen - Inter Milà
Basilea - Sportnig Lisboa
Barcelona - Xakhtar Donetsk
PSV Eindhoven - Liverpool
Olympique Marsella - Atlètic de Madrid
Dimecres, 10 de desembre
Manchester United - Aalborg
Celtic - Vila-real
Steaua - Fiorentina
Olympique Lió - Bayern Munic
Porto - Arsenal
Dinamo Kíev - Fenerbahçe
Juventus - BATE Borissov
Reial Madrid - Zenit St. Petersburg.
17 de des. 2008
06. El Regne de València (1238-1707)
L'imperi almohade entrà en descomposició després de la batalla de Las Navas de Tolosa (1212), guanyada pels hispànics coalitzats. Tampoc els almohades no havien sabut donar coherència i efectivitat al seu domini.
Balansiya, o València, una de les taifes musulmanes de Sarq al Andalus (orient d'Al-ándalus) era governada pel príncep Abū Zayd, nét del fundador de l'imperi, que no pogué sufocar la insurrecció d'Ibn Hūd de Múrcia (1228), al qual se sotmeté Alzira i tot el territori valencià meridional. Llavors sorgí a València un cabdill local, Zayyān, nét d'Ibn Mardanīš, que al capdavant dels enemics dels nord-africans, obligà Abū Zayd a fugir a Sogorb i cercar la protecció de Jaume I.
Fracassà una contraofensiva d'Abū Zayd amb el concurs d'aristòcrates aragonesos, però sense l'ajut del rei, aleshores aqueferat amb l'expedició a Mallorca. Abū Zayd es convertí al cristianisme, esdevingué un senyor feudal aragonès i cedí els seus drets al bisbe de Sogorb. El susdit Ibn Hūd de Múrcia, valent i fanàtic antialmohade que arribà a dominar gairebé tot Al-Andalus, atacà la ciutat de València dominada per Zayyān, però hagué d'alçar el setge quan el rei de Lleó FerranII s'apoderà de Mèrida i Badajoz. Zayyān, agosarat, aprofitant l'estada a Mallorca de Jaume I, atacà Ulldecona, però infructuosament.
Jaume I inicià formalment la conquesta de València amb la presa de Borriana el 1233 (en aquell temps el terme de Borriana comprenia els actuals de Borriana, Vila-real i Les Alqueries). Zayyān, tancat dintre les muralles de València, no gosava fer cara a les incursions de Jaume I, el qual el 1236 s'apoderà del Puig, la posició clau septentrional de València. Zayyān intentà recuperar-la però fou derrotat el 1237. Llavors Jaume I posà setge a la ciutat de València, i Zayyān demanà socors a Abū Zakarīya, reietó de Tunis, que li envià dotze galeres, les quals però, no desembarcaren. Zayyān, aleshores, lliurà la ciutat a Jaume I el 28 de setembre de 1238. Després de la mort d'Ibn Hūd, els murcians, insatisfets amb els seus successors, cridaren Zayyān, el destronat reietó de València que s'havia instal·lat a Dénia, el qual els governà només vuit mesos (1239), puix que fou reinstaurada a Múrcia la dinastia dels Banū Hūd. Tanmateix, el 1243 el reietó murcià acceptava el protectorat que li oferia el rei de Castella, per bé que calgué que els castellans s'emparessin per la força de la majoria dels castells de Múrcia. El tracte dur dels castellans provocà la sublevació dels moros murcians, que foren dominats per Jaume I (1266). Les autoritats i la població musulmanes de les localitats murcianes foren substituïdes per castellans, excepte Crevillent, que romangué amb la seva població i organització sarraïna intacta, governada pel seu rais Ibn Hudayr, fins a la integració del territori en el Regne de València per Jaume II el 1296, confirmada el 1304. Crevillent constituí un enclavament de senyoria musulmana en terra de cristians, l'autonomia del qual fou respectada fins el 1317.
La conquesta de les terres valencianes, però, començà de forma casual amb l'inesperat èxit de Balasc d'Alagó a Ares i Morella, al final del 1232, que obligà Jaume I —fins aleshores ocupat amb Mallorca— a interessar-se en els possibles esdeveniments bèl·lics que s'hi produïssin i àdhuc encapçalar-los. La reunió d'Alcanyís del començament del 1233, que reuní el rei, el mestre de l'Hospital, Hug de Forcalquier i Balasc d'Alagó comportà per primera vegada la planificació oficial de la conquesta , que fou projectada en tres etapes. La primera, després de la cessió dels drets adquirits per Balasc d'Alagó, se centrà a completar l'expansió militar de la regió castellonenca: presa de Borriana (1233), Peníscola, Xivert, Cervera, Polpís, Castelló, Borriol, les Coves de Vinromà, Vilafamés, etc, llevat d'alguns nuclis aïllats de la feréstega serra d'Espadà. La convocatòria de corts a catalans i aragonesos a Montsó el 1236 i la concessió de la butlla de la croada per part del papa Gregori IX el 1237 inicià la segona fase, que tingué per objecte la presa de la ciutat de València (1238) i de la plana valenciana fins als voltants del Xúquer. Finalment, després d'una treva amb els musulmans, que el rei aprofità per a la posada en marxa del nou regne. En 1243-45 Jaume I posà fi a la conquesta fins als límits que els anteriors tractats amb Castella de Tudillén i de Cazorla li havien imposat, ratificats de nou a Almirra (1244).
La manca de repobladors per ocupar tot el Regne, a més dels compromisos contrets de no-expulsió dels musulmans, obligà el rei a cedir la major part de l’àmbit rural als senyors conqueridors, fet que motivà l’origen del latifundi continental. Una sèrie de factors que arrenquen dels mateixos dies de la conquesta modelaren, per tant, una gran part de la història del Regne de València, caracteritzada per la demografia (amb una triple influència, d’elements cristians encara en minoria catalano-aragonesa, d’una àmplia massa musulmana vassalla i d’una potent minoria semita), per l’economia (predomini de l’agricultura extensiva, continental, seguida de conreus hortícoles litorals, molt aviat comercialitzats a l’exterior amb la creació del Consolat de Mar el 1283) i pel dret, amb l’aplicació de diferents cartes de poblament.
La primera etapa conqueridora fou duta a terme majoritàriament per la noblesa aragonesa i per cavallers fronterers d’Aragó, que concediren cartes de poblament a fur de Saragossa o a fur d’Aragó. El 1240 el rei promulgà el Costum de València, amb el propòsit d’aplicar-lo a tot el regne, i el 1261 fou inclòs en la redacció dels Furs de València, que competiren amb la legislació aragonesa.
Tanmateix, al compàs de l’ampliació del codi valencià s’anava registrant una oposició més i més gran per part dels senyors amb possessions al regne que volien assegurar-se el predomini jurídic i també el social i econòmic. Així, la gran noblesa, radicada a Aragó o establerta a València però coalitzada en una lliga oposada al poder reial —la Unió—, obtingué certs èxits en aprofitar la delicada situació de Pere el Gran, derivada de la seva intervenció a Sicília (1282). A la cort de Saragossa del 1283, el rei jurà tots els privilegis del regne d’Aragó i els féu extensius a tots aquells que volgueren observar el Fur d’Aragó en el Regne de València. No fou fins al regnat d’Alfons III (1327-36) que hom adoptà una solució intermèdia al problema foral que finalment afavorí la noblesa i portà com a conseqüència la creació d’un important règim senyorial a València.
El veritable conflicte de les Unions esclatà en forma bèl·lica en el regnat de Pere III, prenent com a pretext el propòsit antiforal del rei de nomenar com a hereva la seua filla Constança en perjudici del seu germà i dels seus germanastres, tots dos fills d’Elionor de Castella. La reacció dels afectats cristal·litzà finalment en la reactualització de la Unió aragonesa i en l’aparició d’una nova Unió: la valenciana. Però després dels esdeveniments de la primavera del 1348, en què el rei restà a València humiliat a la mercè dels revoltats, Pere III fugí a Terol, on organitzà les tropes reialistes. Havent aconseguit aquestes la victòria sobre la Unió, la repressió, a més de les confiscacions econòmiques, es caracteritzà per la seva crueltat.
El fracàs de la Unió significà el fracàs de les possibilitats pre-burgeses del Regne de València a mitjan s XIV i la consolidació encara més forta de la causa nobiliària. Això explicaria en part l’aliança dels regnes de València i
Aragó enfront del Principat en la conjuntura del compromís de Casp.
La relativa estabilitat senyorial del seu camp, conreat per vassalls musulmans que ni podien esgrimir la igualtat religiosa del cristianisme com feren en llurs reivindicacions els remences, i les repercussions favorables de la crisi del Principat del s XV, que provocà l’emigració de gent i de diner cap a la capital del Túria, foren les causes més sobresortints que fecundaren l’economia valenciana.
Durant el regnat de Ferran II s’acabà de consumar el procés de rígid control que havia anat assajant al llarg del segle: escassa convocatòria de corts (1484-89, 1495 i 1510); suspensió de les eleccions per a diputats de la generalitat per part del braç militar; predomini als municipis d’uns grups oligàrquics supeditats al rei; introducció de la nova inquisició castellana (1483) que provocà el final de les aportacions econòmiques dels conversos; política de préstecs que esterilitzà l’economia; augment de les imposicions municipals directes o indirectes. Amb el buit de poder causat per la mort de Ferran II, les tensions es manifestaren obertament en les Germanies del regne, moviment que s’anà consolidant com un desesperat intent de presa del poder per part de la incipient burgesia i, millor encara, de la menestralia i del poble valencians.
Les Germanies valencianes s’esquematitzen en dues fases: moderada, dialogant i àdhuc legal la primera; extremista, bel·licista i antigovernamental la segona. El 1519 els gremis reberen l’ordre d’armar-se, d’agrupar-se per oficis i facilitar la creació d’una junta provisional de govern, que reconegué Carles I com a rei del Regne de València.
Però l’extensió del moviment a totes les terres reials decidí la noblesa a intervenir prop de Carles I. Amb el lloctinent general Diego de Mendoza el 1520 s’inicien les hostilitats que, amb signe desfavorable per als agermanats —derrota d’Almenara—, extremà el moviment al seu torn. I així, la fase radical intentà subvertir l’ordre social i econòmic existent. Amb tot, el desastre comuner de Villalar i l’aliança de la noblesa valenciana amb la castellana provocaren finalment la capitulació agermanada pel desembre del 1521.
El fracàs de les Germanies produí la consumació total del procés rendista de la burgesia, basant-se sobretot en la riquesa mercantil i manufacturera dels gremis potents —fonamentalment tèxtils i seders—. Es produí la castellanització idiomàtica de les classes dirigents del país, reacció al valencianisme dels agermanats. La consolidació del món rural, aïllat de la projecció marítima, comportà aviat seriosos problemes, sobretot perquè la inestabilitat social els dominà en plantejar-se la problemàtica morisca.
La tolerància religiosa deixà pas a una intransigència no només vers l’antisemitisme baix-medieval, sinó també vers la població musulmana, amb el precedent inquietant de l’obligada conversió dels mudèjars granadins (1502). La gran noblesa valenciana veia ara un enemic en els seus vassalls moriscs que, per haver accedit a una igualtat religiosa que podia convertirse en civil, tenien la possibilitat d’arribar fins i tot a la possessió de terres. Per això, la noblesa accedí a la seva expulsió. Al marge dels efectes catastròfics que amb caràcter general se’n derivaren (buits demogràfics, crisi agrària que repercutí en els tres productes principals, la inflació del billó i la fallida de la Taula de Canvi el 1613), l’expulsió beneficià extraordinàriament, a la llarga, la noblesa territorial i arruïnà les ja minvades classes mitjanes urbanes, expulsant-les fins i tot de llurs posicions rendistes.
La paràlisi econòmica subsegüent a l’expulsió fou el tret més típic del Regne de València durant als temps de Felip III i Felip IV, al qual s’afegia l’apogeu del bandolerisme que s’inicià els primers anys de Felip II i arribà al final del període de Carles II. A les causes comunes a tot tipus de bandolerisme (crisi econòmica general a la Mediterrània, clima de violència que seguí la Contrareforma, guerres de religió a França i ofensiva turca) cal afegir la frustració dels repobladors cristians que substituïren els moriscs expulsats en unes dures condicions feudals.
Però vers 1670-80 el bandolerisme començà a decaure i el succeïren les reivindicacions agràries d’uns llauradors que esgrimiren àdhuc arguments jurídics a llur favor. La rebel·lió armada fou derrotada per les tropes reials, a Setla. La Segona Germania acabava així amb una nova victòria del feudalisme, bé que les forces presents el 1693 tornarien, poc després, a enfrontar-se en esclatar el conflicte de la guerra de Successió a la corona espanyola, que al Regne de València adquirí un marcat caràcter social en aglutinar-se els senyors —botiflers— al costat de Felip V, mentre que els llauradors —maulets— es posaven al costat de Carles III.
Durant la Guerra de Successió a la corona espanyola, La batalla d’Almansa (25 d’abril de 1707) -amb la rendició incondicional de València- a la qual seguirien els decrets de Nova Planta (29 de juny de 1707), no solament posà fi al Regne de València com a entitat autònoma independent, sinó que representà un nou predomini senyorial.
Eliminat el règim foral, la construcció de la ciutadella de València, el canvi del nom de Xàtiva pel de San Felipe o la crema de la ciutat de Vila-real esdevingueren símbols de la repressió borbònica. D’acord amb el decret de Nova Planta, l’antic Regne de València passava a regir-se per la legislació castellana. El govern suprem s’encomanà a una doble autoritat: la del capità general i la de l’audiència, que junts formaven el real acuerdo. En l’àmbit local la justícia era administrada pels alcaldes —majors o ordinaris—.
L’antic regne passava a ser una província de la Monarquia Hispànica de Felip V, encara que conservà la seva integritat territorial amb la subdivisió en tretze corregiments o governacions: Morella, Peníscola, Castelló de la Plana, València, Alzira, Cofrents, Montesa, San Felipe (Xàtiva), Xixona, Alcoi, Dénia, Alacant i Oriola. Cadascun era governat per un corregidor a la manera castellana.
Evolució de les institucions polítiques del Regne (seles XVI-XVII)
A la segona meitat del segle XV, en verificar-se la unió de les Corones d'Aragó i de Castella amb el matrimoni dels Reis Catòlics, hi havia dues possibilitats d'organitzar la primera forma d'unitat espanyola. Segons el sentit integracionista castellà, es tractaria de l'absorció de la Corona d'Aragó per la de Castella. En canvi, la Corona d'Aragó que, per tradició històrica, hauria establert una unió entre els seus regnes de tipus personal i dinàstic, preconitza una integració entre "iguals". Per a Castella es tractava d'una concepció vertical, de paternitat -filiació per a la Corona d'Aragó, per contra, d'una concepció horitzontal, de germandat.
Per que es refereix al pes específic d'ambdues Corones, la de Castella tenia llavors una superioritat aclaparadora: devers vuit milions d'habitants, contra poc més d'un en tota la Corona d'Aragó.
Finalment la unió de totes dues Corones va fer-se segons els principis institucionals de la Corona d'Aragó, açò és, unió personal, dinàstica, de dos regnes distints que mantenen l'organització respectiva. Tota aquesta estructura implicava la unitat en el monarca i la cort reial, la reparació en les qüestions internes de cada regne i la suma d'esforços en la política exterior, tal com queda explícit en la fórmula emprada per la cancelleria aragonesa: Como quiera que sean, a Dios gracias, todos juntos los reynos de nuestra real Corona de Aragón con estos nuestros reynos de Castilla y todos debaxo de un señorío...
Amb l'arribada de la dinastia dels Habsburg al segle XVI, s'imposa l'actualització progressiva de les institucions d'encuny catalano-aragonés. De fet, és a partir d'aquest moment quan s'evidencia la unitat de Castella de subordinar l'ordre institucional de la monarquia espanyola a la seva hegemonia de fet. Aquesta trajectòria vers la reducció a la unitat per Castella suposaria: una evolució cap a una monarquia absoluta fortament centralitzada, la castellanització de la reialesa, amb l'absolutisme en els altres regnes, on governarien uns virreis i el xoc inevitable entre la força dinàmica de la monarquia absoluta, vinculada a Castella, i la força estàtica, dels regnes no castellans.
Durant tot aquest període de canvi institucional el Regne de València posseïa una organització política i foral pròpia, on queden ben diferents dos sectors de detenció de poder: La reialesa i els seus delegats i els organismes representatius.
a/ La reialesa i els seus delegats
L'absentisme reial se supleix, com en els altres regnes de la Corona d'Aragó, mitjançant el virrei o lloctinent general, que actua en representació del rei i es, per tant, el cap dels magistrats.
Els virreis, gairebé sempre aristòcrates castellans, solen encarregar-se, abans o desprès del govern de València, del dels altres regnes de la Corona d'Aragó. Les decisions dels virreis corresponen al coneixement i assessorament de la Cancelleria i Audiència Reials. La duració del càrrec de virreis solia ser de tres anys. El virrei cessava automàticament quan el rei entrava en el regne, i per tornar a exercir el seu càrrec, li calia un nuo nomenament i un nou jurament dels furs i privilegis del Regne.
Ben aviat s'afegí al càrrec de virrei el de capità general: així el lloctinent reunia en les seves mans els suprems poders, civil i militar.
Al costat del virrei i del rei hi havia els Consells de govern: la Reial Audiència a València i el Consell d'Aragó a la cort. La Reial Audiència és el suprem organisme judicial del Regne, i al mateix tems actua com a consell de govern del virrei. Aquest organisme exercia, com en els altres regnes de la Corona d'Aragó, com una mena de tribunal encarregat de vetllar pel respecte dels furs i dels privilegis del Regne.
Per governar des de la cort els diversos regnes de la Corona d'Aragó, Ferran el Catòlic va crear el Consell Suprem d'Aragó, que no era més que un organisme consultiu que feia de lligam entre els regnes de la Corona d'Aragó i la monarquia, mitjançant els respectius virreis. El Consell d'Aragó exercia, doncs, al costat del rei, una mena de representació de la Corona d'Aragó.
Subordinat al virrei, però exercint les seves funcions quan estava vacant el càrrec, hi havia el governador general i els portaveus de governador, i els seus delegats. Durant els temps medievals, el governador general, únic per a la totalitat de la Corona i càrrec vinculat a l'hereu reial, tenia delegats en cadascun dels regnes que la formaven. Tenien la missió de recórrer el Regne i exercien funcions governamentals i judicials.
El Regne de València estava dividit en quatre demarcacions o governacions, i cadascuna tenia un governador subordinat al de la capital: València, Xàtiva o dellà lo riu Xúquer, la Plana o dellà lo riu d'Uixó i Oriola o dellà lo riu Xixona., la governació d'Oriola depenia directament de la Reial Audiència.
L'administració de les rendes del patrimoni reial era càrrec d'un Tribunal d'Hisenda, del qual formaven part dos magistrats: el batlle general i mestre racional. La batllia tenia com a missió específica la conservació i cobrament dels drets pertanyents al reial matrimoni i la resolució dels afers corresponents als llocs de reials. El mestre racional s'encarregava de rebre els comptes dels administradors de totes les rendes reials. Amb els diners que així es recaptaven, es pagaven els salaris dels diversos oficials del Regne i part dels del Consell d'Aragó.
b/ Els Organismes representatius.
Les Corts, com a representació dels tres braços del Regne -l'eclesiàstic, l'aristocràtic o militar i el popular o reial -, i la Generalitat, com a Diputació permanent de les Corts, formada així mateix per representants dels tres braços, presidits pel diputat eclesiàstic, son els organismes furs i privilegis del Regne representatius de tot el Regne que els Àustries hereten dels tems medievals. Les primeres Corts les aplegà Jaume I desprès de la conquesta de València. La Generalitat comença a sorgir a les darreries del segle XIV, amb Pere el Cerimoniós, i fou organitzada definitivament uns anys desprès per Martí l'Humà: estava formada per sis diputats -dos per cada braç o estament- renovats cada tres anys, tres clavaris -un per braç- i sis comptadors -dos per cada braç-.
Durant el regnat de Carles V (1517-1556), les Corts del Regne de València van reunir-se sis vegades, però sempre juntament amb les d'Aragó i Catalunya, a la vila de Montsó. Durant el regnat de Felip II (1156-1598, aquestes Corts si aplegaren dues vegades, també a Montsó. Felip III (1598-1621) reuní les Corts Valencianes una sola vegada en el convent de Sant Domènec de la ciutat de València. El seu successor, Felip IV (1621-1665), reuní dues vegades les Corts del Regne. El darrer rei de la Casa d'Àustria, Carles II (1665-1700) no les va reunir mai.
Pel que fa al poder municipal, cal tenir en compte les reformes fetes per Ferran el Catòlic que li atorgava dues funcions bàsiques, les administratives i les judicials.
Quant a les funcions administratives, el Consell General, Consell de Cent o Ajuntament exercia la representació popular de la ciutat de València constava de 142 membres, en representació de les dotze parròquies i dels diversos oficis i professions liberals. El Consell es reunia sota la presidència del justícia civil, o la del justícia criminal en absència d'aquell. El jurat en cap proposava les qüestions sobre les quals havia de recaure la decisió del Consell. A més, el Consell intervenia en tots els negocis administratius i econòmics de la ciutat i en els afers generals del Regne.
Els jurats eren sis i eren nomenats cada any pel sistema d'insaculació de sac i sort. El que sortia insaculat en primer lloc era designat jurat en cap. Els jurats tenien com a missió especifica el govern, administració i regiment de la ciutat.
Els comptes de la ciutat, amb els seus crèdits respecte a qualsevol deutor, així com també les obres municipals pertanyien a la jurisdicció del racional. El síndic s'encarregava de la representació i defensa dels plebeus. La inspecció dels pesos i mesures i la policia urbana eren a càrrec del mostassaf i del seu lloctinent.
Les altres magistratures municipals amb funcions administratives eren: els guardians del vi i de la sal, el procurador dels miserables (dels pobres empresonats), el guardià de l'almodí (inspector de la venda del blat), el pesador de la palla, els administradors de l'Hospital general i els de les carnisseries, de les cises i de la Llotja.
Quant a les funcions judicials del poder municipal, hi havia el justícia civil, el justícia criminal i el jutge dels tres-cents sous, elegits per insaculació. Aquest darrer jutge entenia en tres causes civils de menor quantia, és a dir, aquells que no excedien de l'esmentada suma.
Altres funcionaris amb atribucions judicials eren el canceller, que intervenia en les conteses entre els jutges eclesiàstics i els oficials reials; l'advocat fiscal, per els conflictes suscitats entre oficials reials; i el jutge d'amortitzacions, que intervenia en els llegats i deixes piadoses.
=================================================
Enllaços:
Més informació sobre el Regne de València i el País Valencià en general a l'Enciclopèdia Catalana.
2 de des. 2008
05. Els grans regnes peninsulars
La Baixa Edat Mitjana comprèn dels segles XIII al XV. Al segle XIV es produeix una profunda crisi general a tota Europa deguda, fonamentalment, a la Pesta Negra de 1348. També hi ha cert desequilibri entre efectius demogràfics i producció d'aliments. Hauria estat necessari un avanç de les forces productives, cosa que no va passar, per la qual cosa la fam subsegüent va afavorir el desenvolupament de la pesta. Aquesta epidèmia va reduir de manera considerable la població i va tenir com a conseqüències les següents:
Els Regnes Cristians
View more presentations from Maria Polo.
■ un retrocés productiu per reducció de la mà d'obra
■ una concentració de la propietat per l'emigració de molts pagesos a altres llocs lliures de pesta
■ un augment del poder senyorial sobre els servents, sobretot a la Corona d'Aragó, on es tornen a instaurar els "mals usos"
■ a Castella, una caiguda de les rendes senyorials i augment dels salaris per l'escassetat de la mà d'obra
■ un augment de l'antisemitisme, ja que es culpa als jueus de la situació (se'ls acusa d'enverinar les aigües per exemple)
Al segle XV hi ha una recuperació demogràfica i econòmica que s'inicia a Castella, mentre que Aragó manté el seu declivi fins a mitjans del XV.
Aquests segles coneixen un augment de la conflictivitat social. Pel que fa als moviments antisenyorials -tant els de Castella com els d'Aragó- com que aquests pagesos no tenien consciència, "instint", de classe, no es tracta de revolucions sinó de revoltes, ja que no n’hi ha un projecte de crear un nou tipus de societat diferent del feudal, a tot estirar, volien restaurar els antics usos i la tradició perquè no augmentaren les exigències senyorials.
La crisi de la Baixa Edat Mitjana als regnes peninsulars: Castella
Crisi política
A Castella va haver-hi dues fases ben delimitades, la crisi en el segle XIV, que es va manifestar en el terreny agrícola, la Pesta Negra, la guerra civil i els conflictes de tipus social, en especial els pogroms; i la recuperació demogràfica i econòmica del segle XV, tot i la continuïtat dels conflictes socials i una segona guerra civil.
1.- La primera guerra civil va tenir lloc entre 1366 i 1369 i els enfrontats van ser el rei Pere I i el seu germanastre Enric II de Trastàmara. La noblesa va donar suport a Enric que guanya la guerra, cosa que va suposar el triomf de la noblesa castellana i la instauració de la dinastia dels Trastàmara, que va substituir l'anterior de Borgonya. Enric II de Trastàmara va passar a la història amb el sobrenom d’Enric el de les Mercés, pels beneficis que va concedir a la noblesa que li va donar suport. Es dóna, per tant, un augment del poder de la noblesa: moltes viles i llocs de reialenc passen a la jurisdicció senyorial.
2 .- L'abús de poder i les intromissions en assumptes polítics van portar els nobles a enfrontaments constants amb la monarquia: amb Joan II (1405-1454) van aconseguir processar i executar el favorit del rei, Álvaro de Luna, que defensava la corona, i amb Enric IV l'Impotent (1454-1474) van arribar a destronar la seua efígie en una cerimònia burlesca, la Farsa d'Àvila (1465), proclamant rei al seu germà Alfons (segona guerra civil castellana del segle XV)
3 .- La tercera guerra civil castellana –que estudiarem més endavant- enfronta Isabel la Catòlica amb la seua neboda Joana la Beltraneja. La recuperació castellana després de la Pesta Negra es va realitzar al segle XV, ja que a finals d'aquest segle la població es calcula que era, més o menys, la mateixa que en 1300, entre quatre i mig i cinc milions d'habitants.
Crisi econòmica
En el terreny econòmic, la recuperació va ser un fet que es va sustentar en el fort creixement de la cabana ovina, estimulada per la demanda de llana; el desenvolupament d'una agricultura orientada cap a l'exportació, en especial vinya i olivera; i l'activació del comerç exterior cap dues vies:
■ nord, amb la llana, seguida de lluny pel ferro biscaí, a través dels ports cantàbrics i amb destí a Flandes, França i Anglaterra.
■ sud, amb l'exportació de vi i oli a través del port de Sevilla i amb destinació al nord d'Àfrica i l'Europa atlàntica.
Crisi social
A Castella hi va haver conflictes antisenyorials pels abusos de la noblesa, que s’apropià de terres dels pagesos, de l'Església i del rei. Es va consolidar el mayorazgo. Les ciutats, per oposar-se al poder dels senyors, es van organitzar en germandats, espècie de policia urbana o somatent. Entre els conflictes antisenyorials d'aquesta època (segle XV) destaca el moviment gallec de les Irmandinhas, cruelment reprimit.
Ací es van enfrontar la petita noblesa, la burgesia i els camperols contra els grans senyors. La petita noblesa es va acabar retirant del conflicte quan aquest va anar adquirint un caràcter més popular.
La crisi de la Baixa Edat Mitjana als regnes peninsulars: Corona d’Aragó
Encara que la Corona d’Aragó va tenir els mateixos problemes que el Regne de Castella, la seua evolució econòmica va ser diferent. Hi va haver tres fases:
■ Fort creixement econòmic durant la primera meitat del segle XIV, que es va basar en l'expansió política i comercial per la Mediterrània iniciada al segle XIII.
■ Profunda crisi en la segona meitat del segle XIV, que va afectar a Catalunya més que a la resta (Aragó, València o Balears), arribada de la Pesta Negra i tensions socioeconòmiques.
■ Una lenta recuperació a partir del segle XV (segle d’or a València), excepte a Catalunya, la crisi s'aguditza més pels conflictes socials i la guerra civil.
L'expansió territorial de la Corona d'Aragó al segle XIV
Els territoris de la corona catalano-aragonesa es van expandir amb Sardenya, Sicília, el regne de Nàpols i els ducats d’Atenes i Neopàtria, a més de la Corona d’Aragó pròpiament dita, és a dir, amb els regnes d’Aragó i València, el Principat de Catalunya i les Illes Balears.
La postura autoritària dels reis es va enfrontar amb els desitjos de la noblesa, però el caràcter pactista dels parlaments de la Corona d’Aragó va portar, de vegades, a la concessió de privilegis, com ara el Privilegi General (o de la Unió) als aragonesos al segle XIII, o la Diputació del General o Generalitat, a catalans i valencians a partir del segle XIV.
Els principals problemes que podem destacar a la Corona d'Aragó són:
■ El problema successori que va sorgir en morir sense descendència Martí I, l'Humà, què es va solucionar amb el Compromís de Casp (1412) escollint Ferran I d'Antequera, castellà de la família dels Trastàmara, després de les gestions al seu favor, entre d’altres, de Sant Vicent Ferrer i davant l’oposició de molts catalans partidaris de Jaume d’Urgell. Així, als dos grans regnes peninsulars va imposar-se una mateixa dinastia encara que, això sí, de diferent branca. Però, de seguida, més que el pactisme catalano-aragonés, s’imposà el tarannà autoritari imperant a les terres castellanes, amb monarques poc acostumats al parlamentarisme estamental de les institucions aragoneses, catalanes i valencianes, amb unes Corts formades pels tres braços: militar o nobiliari, religiós o eclesiàstic i popular, amb els representants de la burgesia urbana de les ciutats reials.
■ Conflictes entre senyors i camperols (pagesos de Remença). Els llauradors adscrits a la terra de forma hereditària, una espècie de serfs de la gleba –com hi havia a d'altres parts d'Europa- que s’havia implantat a Catalunya per evitar el despoblament va generar problemes, ja que els catalans només podien trencar el vincle amb el pagament d'una quantitat (remença). Els nobles afegeixen més condicionants negatius a la Remença, com ara els mals usos, amb la qual cosa va esclatar una guerra civil catalana entre nobles i camperols. Ferran el Catòlic va haver d’intervenir i, en la Sentència Arbitral de Guadalupe de 1486, va establir que els pagesos podien comprar la seua llibertat. Poc després va ser anul•lada aquesta indemnització als senyors. La intervenció de Ferran cal interpretar-la no només com un desig de posar pau en els seus regnes, sinó com un intent d'enfortir el seu poder enfront de la noblesa.
■ Lluita pel poder a Barcelona entre La Biga i La Busca. La primera, era el grup format pels rics comerciants i rendistes, lligats entre si per enllaços matrimonials i que controlaven el poder municipal a través del seu partit (Biga o analogia amb la peça de fusta que aguanta un edifici, la ciutat dels ciutadans honrats) que pregonava el lliurecanvisme. La segona, agrupava a mercaders, professionals i menestrals que volien certes reformes davant els problemes econòmics, com per exemple el proteccionisme, formaven La Busca (estella o encenall). Aquests canvis no interessaven a La Biga, que, com dominava les Corts i la Generalitat, impedia les reformes. A mitjans del XV la Busca va prendre el poder municipal, recuperant-lo la Biga (1462) que, des d’aleshores, va exercir una gran repressió contra els rivals de la Busca amb una Guerra civil (1462-1472) com a resultat dels conflictes anteriors més la pugna entre la monarquia i l'oligarquia catalana. Esclata en el regnat de Joan II (pare de Ferran el Catòlic) i arriba a intervenir-hi França, que dóna suport a Joan, annexionant-se el Rosselló i la Cerdanya, comtats catalans. La barreja d'integrants dels diversos grups enfrontats li va donar un caràcter peculiar, que acabà amb la presa de Barcelona (1472) per part de Joan II i la capitulació de Pedralbes amb un esperit conciliador que establia el perdó dels rebels. Malgrat tot, els problemes de la remença seguien vigents.
La crisi al regne de Navarra
La Pesta Negra va afectar en la demografia, ja que al segle XV tenia el mateix nombre d'habitants que abans de l'epidèmia, uns 100.000 aproximadament. De la mateixa manera, la crisi econòmica també es va sentir per un estancament productiu i la baixa activitat comercial. No obstant això, la zona de la Ribera, agrícola, ramadera i urbana, va ser menys afectada que la de la Muntanya, més rural i pobra.
■ La guerra civil (1451-1461) també va estar present com a element de crisi.
■ Amb la mort de Blanca, la reina, es van disputar el tron seu marit, el futur Joan II d'Aragó, i el fill d'ambdós, Carles, Príncep de Viana.
■ A Joan li van donar suport els de la Muntanya (beamontesos) i els de la Ribera (agramontesos) ho van fer amb Carles. Aquest conflicte es va unir al català, però en la guerra civil catalana els contraris a Joan II van donar suport al Príncep de Viana i, a més, l’anomenaren aspirant al tron de Catalunya. Finalitzà el conflicte amb la mort del Príncep de Viana en estranyes circumstàncies, per la qual cosa Joan es proclamà rei i Navarra passa a format part de la Corona d’Aragó.
■ En 1464, Navarra és fou, de bellnou, independent amb la reina Leonor, que inaugura la Casa de Foix, fins l’annexió a Castella després de la conquesta per part de Ferran el Catòlic (la inclinació que sentien els reis navarresos per la política francesa i les negociacions per a casar el seu primogènit, Enric, príncep de Viana, amb una filla de Lluís XII de França, van ser els arguments de Ferran el Catòlic per enviar el duc d'Alba a conquerir el Regne de Navarra el 1512).
L’art gòtic peninsular
A la Península Ibèrica el gòtic té dos àmbits fonamentals, el camí de Sant Jaume i les ciutats comercials de la Corona d'Aragó.
El gòtic va tardar en introduir-se als regnes cristians peninsular. Destaquen les plantes en forma de T, les capelles de la capçalera i el transepte i el claustre amb dos pisos. Monestirs de Poblet, L'Espina, Gradefes i La Moreruela. Es comencen a construir les catedrals de Zamora, Salamanca, Tarragona i Lleida.
El segle XII ja és el del gòtic ple. Les catedrals més importants són les de León, Burgos i Toledo. Al segle XIV s'acaben les catedrals de Palma de Mallorca, Santa Maria del Mar (Barcelona) i Girona. Són temples més austers, la nau central és més ampla i les laterals són més altes. També apareix el gòtic flamíger, que a Castella s'anomena isabelí. En aquesta època la decoració es desborda, les plantes tendeixen a ser quadrades d'una sola nau i els suports més prims. El cor es desplaça als peus i en alt: Llotges de Palma de Mallorca i València. A Castella apareixen dues escoles: la de Toledo (Porta dels lleons de la catedral) i la de Burgos (cartoixa de Miraflores).
■ Escultura
En l'escultura gòtica s'observa una progressiu alliberament del marc arquitectònic i un major naturalisme. No falta a la iconografia el bestiari fantàstic. Les imatges es comuniquen entre si expressant sentiments, alegria, tristesa, dolor, etc., fins arribar al patetisme del segle XV; també reapareix el retrat.
L'artista té llibertat per fer les seues obres i les signarà. Existirà una escultura monumental. També adquireix gran importància l'escultura funerària. Aquest és l'àmbit del retrat, on hi ha un major realisme.
Durant el període protogòtic destaca el conjunt del pòrtic de la Glòria, atribuït al mestre Mateu de Santiago de Compostel•la.
En el període clàssic trobem una tendència a la bellesa ideal, a la ingenuïtat i a la senzillesa. Solen ser conjunts narratius que ocupen principalment les portades. El gòtic flamíger es caracteritza per la utilització de manera decorativa, de la corba i la contracorba, que dóna moviment a les figures. L'escultura es fa totalment exempta i es difon l'estatuària funerària.
El període clàssic, a mitjans del segle XIII, s’arrela amb la tradició francesa: portades de les catedrals de Burgos i Lleó.
En el període manierista els tallers més importants es troben a Toledo (destaquen les portes del rellotge i de l’escribano a la Catedral de Toledo) i a Pamplona (claustre de la catedral).
En el període hispanoflamenc s'accentuen les notes patètiques i doloroses en les expressions de les figures, que es fan més naturals. Pere Anglada (Ángel de l’Ajuntament de Barcelona), Juan de Colònia (retaule de sant Nicolau a Burgos), i Gil de Siloé (Sepulcre de Joan II i d’Isabel de Portugal, a la Cartoixa de Miraflores).
■ Pintura
La pintura és l'art que més radicalment canvia amb el gòtic. Perd el seu lloc natural: el mur. La tècnica més utilitzada és la del temple i l'oli, que dóna un major colorit i permet un acabat més minuciós.
La primera etapa correspon a la pintura coneguda com a gòtic lineal, cap al 1200. Es caracteritzen per tenir un fons daurat, d'influència bizantina, un espai simbòlic. Les figures tendeixen a ser planes, els colors vius i encara tenen molts convencionalismes romànics.
La segona etapa correspon a la Itàlia del Trecento, o pintura italogòtica
Al segle XIV arribarà a Catalunya de la mà de Jaume Ferrer Bassa (capella de Sant Miquel de Pedralbes).
La darrera etapa correspon al gòtic internacional, al voltant del 1400. Es caracteritza per la seva afició al luxe, als colors brillants, el dibuix curvilini, les escasses preocupacions espacials i per ser un estil un tant decoratiu
A Catalunya trobem Lluís Borrassà (Retaule del Salvador, a la Catedral de Barcelona); a València Lorenzo Saragossa (Sant Roc de Xèrica); i a Castella, Nicolás Francès (Retaule de la catedral de Lleó).
En aquesta època destaca també l'escola flamenca, protegida per una potent burgesia que és el seu principal client. Fora de Flandes va ser a la península on aquest estil va tenir més èxit: Bartolomé Bermejo (Pietat del canonge Desplà, a la catedral de Barcelona) i Pedro Berruguete (retaule de Sant Tomàs d'Àvila).
Els retaules
L'obra més original de l'escultura gòtica europea són els retaules, que primer són molt petits, per anar creixent a mesura que avança la Baixa Edat Mitjana, fins assolir enormes dimensions en el segle XV.
- El retaule és una carcassa de fusta o alabastre que es divideix en franges verticals o "carrers" i franges horitzontals o "cossos", formant requadres on s'allotgen estàtues exemptes, relleus o pintures amb escenes referents al sant titular del temple, la Verge , Crist o els Evangelis. La part inferior o pedestal s'anomena banc.
- Els retaules són interessants per ser una nova manera de narrar pròpia del Gòtic, que representa plàsticament cadascuna de les escenes que composen el fet narrat i les va embastant una rera l'altre fins a formar un relat, a diferència de l'artista romànic, que aïllava alguns elements i els composava en una única escena simbòlica.
Subscriure's a:
Missatges (Atom)
Laulauenlaseuatinta
La Guerra de Successió a Vila-real
Posts més consultats
-
La Prehistòria abraça un període de temps que comença amb l’origen de l’espècie humana, ara fa més de dos milions d’anys, i s’estén fin...
-
Ara fa uns 6000 anys, al Creixent Fèrtil, les millores agrícoles van fer sorgir societats més pròsperes i complexes. Molts poblats neolí...
-
Roma va ser fundada al segle VIII a.C. i governada per una Monarquia fins el segle VI a.C. quan els seus habitants van expulsar els mona...
-
El medi natural està format principalment pel relleu, els sòls, el clima, la vegetació i la fauna. En l’actualitat és difícil trobar un med...
-
Al nostre planeta les terres es troben repartides en diverses masses de terra o continents. Habitualment dividim la Terra en sis continents...
-
La civilització grega va nàixer a les costes de la Península Balcànica i a les illes del mar Egeu, però va anar estenent-se per una bona...
-
El marc natural és inseparable de la historia d'un poble i una part important de l’espai, tal com l’hem definit en les unitats introduct...
-
Entre finals del segle XIX i principis del XX, els països industrialitzats del món van viure una etapa de prosperitat econòmica i les grans ...
-
Entre els segles XII i XIV, les ciutats eren centres de producció artesana i d’intercanvi de productes, ja que es va desenvolupar una bur...
-
L’islam és una religió monoteista que creu en un Déu únic. Va ser transmesa als éssers humans mitjançant el profeta Mahoma. Després de la...